Let the wrong ones go

Filmen levde upp till förväntningarna.
Den var inte särskilt läskig, men jag ser inte heller boken som en skräckroman så för min del hade jag nog blivit mer besviken om historien gjorts om till en mer renodlad skräckis. Då hade det kunnat bli som vilken dussinfilm som helst.
Jag gillade verkligen hur inte bara ljud och musik användes för att bygga upp spänningen, utan även fotot. Huvudkaraktären Oskar glider i och ur fokus hela tiden, speciellt när han är i skolan, vilket väldigt snyggt illustrerar hans utanförskap. Vissa karaktärer, som den vaga men välmenande mamman, är nästan ständigt ur fokus. Däremot är Eli alltid skarp i konturerna, viktig som hon är för Oskar.
Bra skådespeleri genomgående. I början tyckte jag att Kåre Hedebrant, som spelar Oskar, levererade sina repliker väldigt stelt och onaturligt, men efter ett tag slog det mig att det var medvetet. Oskar vet ju inte riktigt hur man pratar naturligt med jämnåriga, vilket är en av orsakerna till att han blir mobbad.
Effekterna var klart godkända, även om jag önskar att kattattacken på Virginia (suveränt spelad av Ika "I rutan" Nord) inte hade behövt vara såpass dataanimerad som den var. Men jag antar att det är näst intill omöjligt att dressera ett tjugotal katter att attackera samtidigt.

Det enda irritationsmomentet under filmen var tjejerna som satt i raden framför. Varje gång en blodig scen dök upp på duken så höll de för ögonen. Jag fattar inte riktigt vad de hade väntat sig av en vampyrfilm, om man inte klarar av att se blod ska man nog satsa på chick flicks istället.
Amatörer.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Heter den så på engelska? D

en heter ju tvärtom på svenska...

Låt den rätte komma in..

Låt den "fele" komma ut? Hmm...



Knasigt.

Jag vill osså se den.

2008-10-28 @ 10:47:43
Postat av: Anna S

Enligt the almighty IMDB (imdb.com) heter filmen "Let the Right One In" på engelska.

Min titel på blogginlägget är däremot en liten lek med Morrissey-låten "Let the right one slip in" som John Ajvide Lindqvist fick namnet på romanen från. :)

2008-10-28 @ 17:46:39
URL: http://evilkitten.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Ahaaaa :)

Fyndigt och lite klurigt. Morrisey är inte bland Top 10 i min skivsamling så jag har inte så bra koll på alla hans låttitlar...

2008-10-29 @ 15:28:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0