Läsrelaterad skada

Efter att ha dragits med ständigt återkommande huvudvärk i ungefär ett halvår, så tog jag mig i fredags iväg till en synundersökning. Som bekräftade mina välgrundade misstankar; lätt astigmatisk och översynt var diagnosen. Vilket jag kompenserat genom att spänna ögonmusklerna extra mycket. Hence huvudvärk.

Den extremt trevliga optikern frågade om jag läser mycket eller anstränger ögonen på annat sätt. Svaret blir att jag väl knappt gör något annat än att sitta med näsan i en bok eller framför datorn. Vilket tydligen är ett av skälen till min lite försämrade syn, eftersom ögonen helst ska få vila någon gång ibland.

Varför innehåller inte böcker en liten varningsettikett från socialstyrelsen i stil med "Överdriven konsumtion kan leda till glasögontvång" eller "Läsning orsakar översynthet"?
Inte för att det skulle få mig att läsa mindre. Men ändå. Läsrelaterade skador är inte att leka med.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Ajdå, sånt är verkligen inte att leka med. Är det en permanent skada? Annars kan man ju hoppas att det ger med sig om ögonen får vila ett tag.

2009-02-24 @ 10:17:43
URL: http://xboxflickan.se
Postat av: Liz1e

varva lite med Mp3-böcker:)

2009-02-24 @ 17:04:03
URL: http://www.liz1e.blogspot.com/
Postat av: Anna S

Angelica - När jag väl får glasögon så kommer ögonen förhoppningsvis inte bli sämre, för då får de vila. Synd bara att jag inte kollat upp min syn tidigare!



Liz1e - Jag önskar att jag var bättre på ljudböcker/mp3-böcker! Min pojkvän lyssnar en del på det, men jag blir så sjukt rastlös. Tycker att det går för långsamt.

2009-02-24 @ 18:00:03
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok/
Postat av: ak

jag vill också ha glasögon!

2009-02-25 @ 14:07:03
Postat av: Anna S

ak - Du kan ju alltid skaffa brillor utan styrka som bara är till för att se snygg ut! ;)

2009-02-26 @ 14:07:34
URL: http://evilkitten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0