August i 2000-talet

I Annelie Furmarks "August & jag" tar litteraturstudenten Sigrid en promenad i Tegnérlunden, när hon träffar på en något förvirrad August Strindberg. Han har på något sätt förflyttats till år 2008. Hans gamla våning är numera ett museum och hans hushållerska försvunnen sen hundra år, så han är i stort behov av Sigrids hjälp.

"August & jag" är en fin och ganska kort grafisk novell.
Den spelar skickligt på de vanligaste fördomarna om Strindberg; hans kvinnoförakt, genialitet och arrogans. Att det är just en kvinnlig litteraturstudent som råkat fått ansvaret för Den Store Författaren ger en rolig knorr, när hon ska förklara varför hon blir så arg när hon läser hans böcker. Det är nog många som skulle känna igen sig i hennes frustation i att inte riktigt kunna formulera sig när hon faktiskt får chansen att träffa en av Sveriges mest inflytelserika författare.
Furmarks tecknarstil är ganska okomplicerad. Bilderna är detaljerade, men samtidigt ganska mörka. Skuggorna fångar skickligt känslan av en typisk januarieftermiddag, våt och lite tröstlös.

Om du någonsin blivit förbannad av att läsa "Fröken Julie" så tror jag att du skulle uppskatta "August & jag". Eller om du läste den och älskade den. I vilket fall så tror jag inte att du måste vara litteraturvetare för att kunna uppskatta boken, men det är förmodligen en fördel.

Annelie Furmark - August & jag (Galago, 2009)

Kommentarer
Postat av: emelie

kanske ska köpa den till min man, han skriver på sin doktorsavhandling om strindberg..



jag har aldrig varit ett stort fan av strindberg, men jag skulle inte kalla honom kvinnohatare.

2009-06-04 @ 09:22:28
URL: http://zmeu.webblogg.se/
Postat av: Anna S

emelie - Han skulle nog gilla den! :)

Jag tycker att en del som Strindberg skrivit är väldigt bra, men har blivit lite allergisk mot honom i allmänhet efter att ha haft alltför många Strindbergskramare till svensklärare.

2009-06-11 @ 18:44:35
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0