Tematrio - Omläsning

Lyrans tematrio den här veckan var exakt i min smak. Den handlar nämligen om omläsning, något jag är väldigt förtjust i. Faktiskt så förtjust att det blev svårt att bara begränsa sig, men till slut lyckades jag göra mitt urval.

Tre böcker/bokserier som jag läser om och om igen:

1. "Den hemliga historien" av Donna Tartt
Varje höst grips jag av en längtan att läsa om den här boken. Det har nog delvis med Tartts underbara beskrivningar av ett Vermont i höstskrud att göra, men ännu mer tror jag att det beror på att hösten för mig är så starkt kopplad till skolstart. Kalla mig en sucker för akaporr, men jag får nästan gåshud av alla beskrivningar av colleget. För att inte tala om de små seminarierna med Julian och deras diskussioner om skönheten.
Jag läser inte om "Den hemliga historien" varje höst. Inte riktigt. Men jag är förmodligen uppe i tio omläsningar och jag har fortfarande inte tröttnat.

2. "Sagan om ringen"-trilogin av J.R.R Tolkien
Första gången jag tragglade mig igenom Ringen var jag nio. Ja, det är helt sant. Efter att min lågstadielärare Nina läst Bilbo högt för oss i klassen och jag fått låna en bok av henne med H.R Giger-illustrationer av Gollum så blev jag helt besatt av Tolkien. Vilket alltså ledde till att jag kämpade mig igenom storebrors utgåva av Ringen-trilogin.
Jag kan inte påstå att jag förstod särskilt mycket. Mest gillade jag hoberna och Lavskägge. Och Galadriel, som blev lite av en idol för mig.
Nu, 21 år senare, har jag läst om trilogin ungefär en gång varannat eller var tredje år. Det intressanta med de här omläsningarna är att jag lagt märke till olika saker varje gång. När jag började läsa litteraturvetenskap koncentrerade jag mig mycket mer på Tolkiens teknologifientlighet till exempel. I högstadiet var det nog alvernas svunna civilisation som lockade mest.
Tråkigt nog har jag faktiskt inte läst om böckerna sedan "Two Towers" gick på bio. Det blev lite för mycket Tolkien där ett tag på alla sätt och vis. Jag behövde en paus. Dock köpte jag en fånigt billigt utgåva av trilogin på engelska under bokrean. Så nästa omläsning kommer nog ge ytterligare en dimension till böckerna.

3. Det mesta av Inger Edelfeldt
Det är nästan omöjligt för mig att bara välja en bok av Inger Edelfeldt! Det skulle isåfall vara "Juliane och jag", men den har jag ju redan tjatat om till förbannelse här i bloggen.
De flesta av Edelfeldts romaner är för mig som att krypa in i en varm mysig kofta. Jag... trivs när jag läser dem. En omläsning av en Edelfeldt-roman är som att träffa en gammal vän för en fika, prata lite om vad man gjort sen sist och hur man förändrats. Och sen åka hem igen med en nöjd känsla i magen.
Precis så som man vill att det ska vara efter en omläsning.

Kommentarer
Postat av: Lyran

Efter att ha läst detta inlägg inser jag att jag måste läsa Den hemliga historien.

2009-05-15 @ 20:56:25
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Anna S

Lyran - Den hemliga historien är faktiskt lika underbar som alla påstår! :)

2009-05-21 @ 15:07:20
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok
Postat av: Oscar Raul

Sätten vi har kommit i kontakt med Sagan om ringen är skrämmande lika, samma ålder också.

2009-06-16 @ 15:21:06
URL: http://determinerad.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0