"Vampyr är det nya pirat"

Jag har bara sett det första avsnittet av True Blood än så länge, men det verkar ju vara lika bra som alla säger. Och jag förstår verkligen varför det är höstens allra mest hypade serie.
Jag ser bara ett problem med serien, och det är det nuvarande vampyrtrenden. Var kom den ifrån? Och varför? Jag, med bakgrund som skräckfilmsälskare och svartklädd Buffy-fantast, kan inte låta bli att känna mig lite orolig när vampyrer plötsligt blivit allmängods. När jag hade svart nagellack i högstadiet visste alla i skolan vem jag var, men nu har tydligen till och med Ebba von Sydow det. När jag upptäckte Inger Edelfeldts Juliane och jag i mina tidiga tonår kände jag mig lika missanpassad som de vampyrkramande tonårstjejerna i boken, men nu är Stephanie Meyers vampyriska bokserie miljonsäljare (nästa år, när första delen blir film, lär böckerna sälja ännu mer).

R satte fingret på problemet när han fällde kommentaren: "Vampyr är det nya pirat". Efter Pirates of the Carribean-trenden behövde man en ny sexsymbol, med en tillhörande mytologi, att amerikanisera och hollywodifiera. Vampyrer var tillräckligt sexigt och lite lagom farligt, verkar det som. Men genom att kommersialisera hela vampyrtemat så förlorar man också en stor del av mystiken, vilket är synd.
Jag hoppas att trenden dör ut snart. Det kan låta egoistiskt, men jag vill ha mina vampyrer för mig själv. Eller möjligtvis dela dem med andra missförstådda smyggother.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0