Welcome to the dollhouse



Som hardcore Buffy-fantast har jag sett fram emot Joss Whedons nya serie "Dollhouse" i ungefär ett år. Så när jag såg första avsnittet "Ghost", som hade premiär i USA i fredags kväll, så var förväntningarna minst sagt höga.

Alla Buffy-fantaster känner självklart igen huvudrollsinnehavaren Eliza Dushku, som spelar Echo. Hon tillhör en hemlig verksamhet som kallas Dollhouse, som hyr ut personer för olika typer av uppdrag, där de blivit programmerade med de personligheter som lämpar sig bäst för uppdraget ifråga. Mellan uppdragen suddas deras personligheter ut totalt. Men det visar sig att Echo minns vissa saker...

Det är klart att det är en bra serie när Joss är inblandad. Men första avsnittet innehöll lite för mycket action och lite för lite humor för min smak. Mer "Angel"-serien än "Bufffy". Fast första avsnittet av en serie är ofta missvisande, det används ju mest för att sälja in serien hos tv-bolaget. Så jag hoppas att Joss får chansen att utveckla storyn ordentligt i "Dollhouse", samt att den här serien inte kommer bli en av alla dem som läggs ner efter en säsong.

Bonusfakta för Buffy-nördar:
Förutom Eliza "Faith" Dushku så har även Amy "Fred/Illyria" Acker en mindre roll som en läkare.

Kommentarer
Postat av: Mats Nylund

Om du inte har sett den måste du kolla in Tru Calling också. Inte Joss Whedon, visserligen, men ändå en jävligt bra serie med Eliza Dushku - tar sig ordentligt när Jason Priestley dyker upp mot slutet av första säsongen, och läggs givetvis ner mitt i andra av vaga skäl...

2009-02-17 @ 16:46:32
URL: http://www.superplay.se/bloggar/mats_nylund
Postat av: Anna S

Mats - Klart att jag har sett Tru Calling - alla avsnitt. Håller med om att serien verkligen blir bättre när Jason Priestley dyker upp som Trus "motsats", han borde verkligen spela fler bad guys...

2009-02-18 @ 18:23:35
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0