Att banta en katt


Att klappa en tjock kattmage är något av det bästa som finns. Men när magen börjar bli lite för stor för kattens eget bästa så blir man så illa tvungen att påbörja Projekt Kattbantning.
Problemet ligger i att det såklart bara är den ena katten som behöver bantas (jag skulle kunna vara taktfull  och inte nämna några namn, men bilden ovan talar liksom för sig själv). Den andra katten är visserligen ganska kraftigt byggd, men med en långt mindre framträdande magregion och med revben som faktiskt kan anas om man klämmer honom lite lätt över ryggen.

Hur gör man för att få katten att gå ner i vikt utan att känna sig som världens ondaste kattmamma?
För Strumpan är ju dagens höjdpunkt att få lite mjukmat till frukost, hon brukar springa in i köket innan väckarklockan ens är avstängd. Går man inte upp tillräckligt tidigt, exempelvis för att det råkar vara helg, så tar hon till alla knep hon kan för att få en att ge henne mat. Inklusive att slicka en i ansiktet med läskigt sträv kattunga och att bita på ens mobilladdare.
Nu blir det enbart torrfoder (inte light dock, för Dogge behöver den sorten som innehåller kattgräs) i några veckor framöver. Vilket kommer innebära pip och gråt och så mycket dåligt samvete från min sida att jag förmodligen kommer tillbringa hela dagarna med att klappa.

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Siri äter bara torrfoder.. å hon är osså tjock ;)

Måste vara knepigt med två kissar och en som behöver diet. Kommer inte Strumpan äta på den andra kattens mat?



Siri får mat på bestämda tider, frukost och middag. Men jag vet inte. jag tror det hänger på dels vilken mat men också att hon är rätt lat och olekfull... och rör sej för lite?



Hoppas det går bra!!



KRAM

2008-11-13 @ 21:13:49
URL: http://flikkan.blogg.se/
Postat av: Anna S

Strumpan äter gärna upp Douglas mat, tror det är därför hon blivit lite tjock. Men hon äter inte lika mycket av torrfoder, så jag hoppas att hon blir lite smalare nu.



Jag ger också mat på bestämda tider, men det verkar ju inte hjälpa. Kanske man skulle börja motionera sina katter? :)

2008-11-16 @ 22:45:08
URL: http://evilkitten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0