Orvar for president

I gårdagens DN fanns en intervju med Orvar Säfström, tidigare programledare för Filmkrönikan och i mitt tycke den som gjorde det jobbet bäst. Nu ska han i natt leda den svenska sändningen av Oscarsgalan, som visas i kanal 9.

Jag har alltid gillar Orvars filmsmak. Hans fäbless för skräckfilm är något som inte är särskilt vanligt bland filmkritiker, vilket gjorde att han undvek de slentrianmässiga sågningar som många andra kritiker ägnar sig åt. Dessutom hade han väldigt stor kunskap i populärkultur över huvud taget, vilket gjorde att han ledigt drog paralleller mellan filmer, serietidningar och spel.
Igår läste jag att Orvar numera, förutom att bland annat jobba som spelskribent, har en mission som låter helt fantastisk; att resa runt och föreläsa för bibliotekarier och lärare om spelkultur. Som han själv uttrycker det i intervjun:
"Jag irriteras av föräldrar som sätter en ära i att inte veta någonting om spel, trots att det är något väldigt viktigt i deras barns liv. De är beredda att följa med på varenda fotbollsträning, men inte att sätta sig ens en halvtimme och försöka förstå vad det är med spel som intresserar deras barn."

Den mannen är briljant.

Kommentarer
Postat av: Koma

När jag, Kapten, Spököga och Per hade våra skräckfilmskvällar på den gamla goda tiden så mailade jag Orvar för att få tips på bra filmer. Han inte bara svarade. Han gick runt till alla på redaktionen och bad dem om deras tips. Jag älskar honom.

2009-02-24 @ 12:50:32
URL: http://nico.blogg.se/
Postat av: Anna S

Koma - Åh Orvar. Det låter ju helt fantastiskt, men också som så typiskt honom. :)

2009-02-24 @ 18:35:25
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0