Och så lite bytesrumsböcker



Det har varit lite klent med böcker i bytesrummet den senaste tiden, men idag hittade jag en hel hög med fynd:

Douglas Couplands "Generation X" - Den här boken har jag redan på engelska. Men eftersom jag fått kära fästmannen att bli helt Couplandfrälst och han helst läser på svenska så passar det väldigt bra.
Umberto Ecos "Rosens namn" - Jag har läst den två gånger, men äger faktiskt inget exemplar. Förrän nu.
Jonas Gardells "Präriehundarna" - Jag gillar Gardells tidiga romaner väldigt mycket. de är ofta melankoliska, men ändå fina. Den här har jag läst några gånger, tror att jag brukade låna min systers exemplar.
Moa Martinsons "Kungens Rosor" - Ännu en Martinson från bytesrummet! Den här har jag inte läst förut faktiskt.
Inger Edelfeldts "Betraktandet av hundar" - Jo, jag har ju den här boken i inbundet format. Men man kan ju inte bara låta en Edelfeldt ligga kvar och kanske förbli helt oläst och ouppskattad! Hemma hos mig får den umgås med ett helt hyllplan fullt med andra Edelfeldt-böcker och den kommer garanterat att läsas. Och gillas.

Jag har förresten fått frågor om vad bytesrummet är och var det finns (Hej Marie!).
Bytesrummet är alltså ett rum som finns i mitt bostadsområde. Jag bor i kooperativ hyresrätt och i just det här kvarteret finns ett litet rum där alla boende kan ställa in saker de inte längre vill ha, men som fortfarande kan uppskattas av någon annan.
Det finns en del möbler, skridskor, leksaker, kläder och köksgeråd, men framför allt finns det hyllor med böcker! Eftersom omsättningen på böcker är ganska stor så har jag gjort en hel del fynd, samtidigt som jag gjort mig av med böcker som annars skulle stå kvar i hyllan och blänga argt på mig. Det är enligt mig ett helt fantastiskt sätt att gratis sprida böcker som annars förmodligen skulle slängas eller bara stå och samla damm.

Kommentarer
Postat av: Marie

Verkar riktigt bra med bytesrummet! Nu har jag kommit igång med bloggandet och håller på att ta mig igenom alla bokbloggar, det finns så mkt bra att inspirerad av.

2009-07-12 @ 13:02:29
URL: http://attvaralevande.blogg.se/
Postat av: Tekoppen

Kungens rosor är bra! Den första Martinsson jag läste. Minns den med glädje. Har för mig att det finns en trevlig lesbisk tvist också.

2009-07-12 @ 19:08:58
URL: http://tekoppenstankar.blogspot.com
Postat av: Anna S

Marie - Det ska bli spännande att läsa din blogg! Du skriver ju så himla bra.



Tekoppen - Åh, en trevlig lesbisk tvist låter ju som att det är precis i min smak. Nu blir jag väldigt sugen på att läsa den...

2009-07-12 @ 22:51:51
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0