Tematrio - USA

Nog för att Lyrans tematrios brukar kunna vara knepiga att svara på, men det har nog aldrig varit så svårt att välja som den här gången.
I samband med 4th of July som firades i helgen, så handlar nämligen veckans tematrio om USA. Eller rättare sagt romaner/texter skrivna av amerikanska författare. Eftersom en betydande del av allt jag läser skrivs av författare från USA, så är det här ingen lätt utmaning för mig. Men jag ska försöka ändå. Utan att återigen tjata om Donna Tartts "Den hemliga historien".

1. Douglas Couplands "Microserfs"
Douglas Coupland är för mig 1990-talsförfattaren framför alla andra. Och "Microserfs" (eller "Microslavar" som den heter på svenska) är hans bästa roman. Den är smart, rolig, sorglig och framför allt kryllar den av små reflektioner över allt som har med amerikansk populärkultur att göra.
Herr Coupland är visserligen född i Tyskland och uppväxt i Kanada, men som få andra har han lyckats beskriva den amerikanska mentaliteten.

2. Lionel Shrivers "We need to talk about Kevin"

Jag vet att jag har skrivit om den här boken förut, och jag misstänker att jag kommer göra det igen. Men den är verkligen fantastiskt och fruktansvärd på samma gång, en roman om en mamma som från första början misstänker att det är något allvarligt fel på hennes son.
Många obehagliga frågor kommer upp till ytan unde rläsningen av "We need to talk about Kevin". Hur mycket skuld bär en mor i hur hennes barn blir och vad de gör? Måste man älska sitt barn? Och vad är egentligen ondska?

3. Roman Dirges "Lenore"
Roman Dirge är en amerikansk serietecknare som har skapat Lenore; en serie om en liten död zombieflicka. Serien gick tidigare i Nemi, men är så otroligt mycket bättre i albumform än i stripform (inte minst för att du då också får med lite bonusstrippar, bl.a. de med Dirge själv i huvudrollen). Det är gulligt, roligt och helt sjukt på en och samma gång.
Det finns flera album om Lenore, men jag skulle rekommendera att börja med "Noogies", som motsvarar de fyra första delarna.

Kommentarer
Postat av: Lyran

Jag får väl ta och läsa om Kevin så småningom.

2009-07-10 @ 11:11:35
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Anna S

Lyran - Jag rekommenderar det verkligen!

2009-07-12 @ 17:41:09
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok
Postat av: Koma

Någonting jag verkligen gillade med boken om Kevin var att den tog upp temat med en förälder som faktiskt inte älskar sitt barn. Det är nog fortfarande tabu. När man skaffar barn så är det ju underförstått att man ska älska sin lilla guldklimp. Men om man inte gör det då?

2009-07-23 @ 10:34:34
URL: http://nico.blogg.se/
Postat av: Anna S (Bokstävlarna)

Koma - Jag håller med helt! När Kevin föds och hon bara tror att det är något fel på honom och inte kan älska honom... Det är så otroligt bra skrivet.

2009-07-24 @ 13:35:40
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0