En ljummen roman

Ann-Marie Ljungbergs roman "Simone de Beauvoirs hjärta" blev nominerad till Augustpriset 2005. Vann (enligt mig med rätta) det året gjorde Monika Fagerholms "Den amerikanska flickan" och Ljungbergs roman föll lite i glömska.
Jag önskar att jag kunde säga att det var oförtjänt. Men tyvärr inte.

Romanen kretsar kring den ensamstående mamman Katarina och hennes unga son Stefan. De lär känna den likaledes ensamstående och mycket charmiga mamman Annie och hennes dotter Anna, som de umgås allt mer med. Men efter några år av lycklig samvaro så börjar deras tillvaro krackelera.

Ljungbergs språk är lyriskt och samtidigt lite vagt. Miljöbeskrivningarna är ofta väldigt fina, men dialogerna känns ofärdiga. De är visserligen väldigt verklighetstrogna i sin avbrutenhet, men efter ett tag börjar jag reta mig på att de känns alltför utstuderat korthuggna. Det blir för mycket läsa mellan raderna för mig, och till slut önskar jag att alla karaktärerna bara kunde tala ur skägget.
Lite samma sak känner jag när det gäller Katarinas eventuella förälskelse i Annie. I'm all for romanromanser av icke heteronormativa slag, men när antydningarna blir för vaga så blir jag mest irriterad. Kom igen, vi är alla vuxna kvinnor, och lite ärlighet kan väl inte skada?

"Simone de Beauvoirs hjärta" är ingen dålig roman. Men den är tyvärr lite för ljummen för min smak, och jag inser att jag redan efter några veckor nästan glömt bort att jag alls har läst den.

Ann-Marie Ljungberg - Simone de Beauvoirs hjärta (Alfabeta, 2005)

Kommentarer
Postat av: ida på textappeal

vad intressant, jag läste nyss hennes nya "mörker stanna hos mig" och trots intressant ämne hade jag samma känsla som du om boken ovan. vag liksom. trots det provocerande i att ta parti för attentatsmännen (den handlar om sprängningen av tidningen norrskensflamman under andra världskriget)blev jag inte alls engagerad. men jag vet inte riktigt varför, vad hon gör "fel".

2009-06-25 @ 13:07:58
URL: http://ww.textapp.blogspot.com
Postat av: Anna S

ida - Jag har inte läst något annat av henne så det är väldigt intressant att du hade samma känsla. Jag håller med om att det är svårt att sätta fingret på vad som inte fungerar, för hon skriver ju inte illa. Knepigt.

2009-06-27 @ 13:46:07
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0