Ingen hör hemma här mer än du

Miranda July är mest känd för att vara regissör, huvudrollsinnehaverska och manusförfattare till filmen "Me and you and everyone we know" från 2005. Det är en rolig, söt och samtidigt ganska hemsk film, som på ett sätt är antitesen till alla de generiska romcoms som dränker bioutbudet. I filmen får vi följa ett flertal människor i jakt på kärlek, vänskap eller bara något slags existens.

Novellsamlingen "Ingen hör hemma här mer än du" påminner på många sätt om filmen, inte bara på grund av den något  komplicerade titeln. Även här möter vi ett flertal ensamma individer, som söker kontakt på alla möjliga och omöjliga sätt. Deras historier lyckas på samma gång vara rörande, lustiga och djupt tragiska
Som tonårstjejen i "Någonting som inte behöver något" som är smärtsamt kär i sin bästa vän, trots att hon vet att kärleken aldrig kommer besvaras. Hon är så desperat och uppgiven att hon gör precis allting fel i jakten på kärleken, liksom så många andra av Julys karaktärer.
Det problem jag har med boken är att många av novellerna är så lika varandra både tematiskt och språkligt, så att jag några veckor efter läsningen har svårt att minnas vilken novell som handlade om vad. Historierna flyter ihop och flyter iväg från mig och att jag inser att jag redan har glömt bort stora delar av dem. Jag önskar att det funnits fler av de där guldkornen, de där skarpa skildringarna som stannar kvar och skaver under huden långt efter avslutad läsning. Som den twistade "Majestät", där en medelålders kvinna blir besatt av prins William och drömmer om hur hon ska kunna förföra honom. Här kryper svärtan fram på allvar och kvinnan avslutar lakoniskt sin historia:
"Livet är bara så här, trasigt, och jag är vansinnig som hoppas på något annat."

Miranda July - Ingen hör hemma här mer än du (Alfabeta, 2008)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0