Tematrio - Presenter

Den här veckan handlar Lyrans tematrio om bokpresenter man fått eller gett bort. Eftersom jag väldigt gärna ger bort böcker till folk (i julas funderade jag på att enbart köpa böcker som julklappar), så blir det nog lite mer av en utmaning att skriva om bra bokpresenter.

Tre bra bokpresenter jag har fått:

1. När jag fyllde år 2001 (tror jag att det måste ha varit?) så fick jag en fantastisk bokpresent av några vänner, de tre första Harry Potter-böckerna i tjusiga inbundna utgåvor. Det här var innan den första filmen och den allra värsta hypen, så min mamma undrade lite försynt varför mina vänner gav mig barnböcker i present.

2. På försättsbladet till min extremt luggslitna pocketkopia av Donna Tartts "Den hemliga historien" (min absoluta favoritbok) står det att jag fick boken i present på min födelsedag 1996. Det skumma är att jag inte alls minns vem jag fick boken av, bara att jag tyckte att den var fantastisk och sträckläste den i en enda sittning första gången jag läste den. Den här pocketutgåvan har jag lånat ut till minst fem personer och läst om fler gånger än så, så jag är förvånad över att den inte fallit i bitar ännu.

3. På min födelsedag förra året fick jag en tjusig present av min mammas faster. Hon gav mig en förstautgåva av Olle Hedbergs "Klockan dansar, klockan slår" eftersom hon tyckte att det skulle vara en bra present till en litteraturvetare. Min bokhylla, som mest består av pocketböcker, seriealbum och antikvariatfynd, blev genast mycket finare med det här tillskottet.

Den bästa bokpresenten jag gett bort varutan tvekan tidigare i år, när jag och ett helt gäng vänner gick samman och gav vännen B alla delar av Neil Gaimans "Absolute Sandman" i trettioårspresent. Hon började nästan gråta för att hon blev så glad.

Kommentarer
Postat av: Vixxtoria

Vad avundsjuk jag blir. Ingen har någonsin börjat gråta när jag gett dem böcker i present. Jag tror jag ska börja med att slå dem med paketet i huvudet nästa gång.:-)

2009-06-22 @ 16:53:30
URL: http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/
Postat av: Anna S

Vixxtoria - Det borde fungera! ;)

Eller ge dem något sjukt efterlängtat, det fungerade ju för mig...

2009-06-22 @ 20:17:47
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0