Tematrio - Hembygden: Västerort

Jag blev väldigt sugen på att vara med i Lyrans tematrio den här veckan, när det handlar om att skriva om författare från ens hembygd eller romaner som utspelar sig i ens hemstad. Men som Stockholmsbo blir det lätt ganska tråkigt och förutsägbart, med tanke på hur många romaner som utspelar sig inom tullarna.
Som born and raised i Västerort tänkte jag därför vara lite extra lokalpatriotisk och välja några favoritböcker som utspelar sig där.

För alla icke-stockholmare kan jag berätta att Västerort är den nordvästra delen av Stockholm, ett område som innefattar såväl villaområden i Bromma som höghus i Hässelby. Gröna tunnelbanelinjen mellan Alvik och Hässelby Strand är det som binder Västeort samman, även om ett högst bristfälligt bussnät också finns att tillgå. Västerortare bor gärna kvar i sin del av stan även sedan de flyttat hemifrån och betraktar särskilt de södra förorterna med skepsis.

Tre romaner som utspelar sig i Västerort:

1. "Juliane och jag" av Inger Edelfeldt
I denna briljanta ungdomsroman får vi lära känna tonårsflickorna Kim och Juliane som båda bor i Hässelby.
 Eftersom jag älskade den här boken passionerat som tonåring (och gör det fortfarande), så tyckte jag att det kändes ganska spännande att jag faktiskt kände till alla de platser som beskrivs i boken. Jag gjorde faktiskt till och med ett slags "Juliane och jag"-vandring när jag själv flyttade till Hässelby, då jag hittade både kolonilotterna tjejerna brukar promenera vid och huset som Kim bodde i.
Edelfeldt är själv uppväxt i Hässelby, vilket märks i de fina miljöbeskrivningarna. Hon lyckas få den ganska ordinära förorten att bli en mystisk och ibland skrämmande plats för de två flickorna, som tillsammans börjar intressera sig för skräck och ockultism.

2. "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist
Denna omtalade vampyrroman utspelar sig i Blackeberg, som också är en del av Västerort. Här bor den mobbade Oskar, vars liv förändras när han lär känna den mystiska grannen Eli. Själva förorten har en så stor roll i denna roman att den nästan är som en egen karaktär, som slumpvis för samman de mest udda existenser i ett eget litet samhälle i huvudstaden.
Liksom Edelfeldt är Lindqvist uppväxt i förorten han så mästerligt beskriver, och den som vill skulle förmodligen kunna lokalisera minsta lilla gångtunnel eller skogsstig som beskrivs i boken. Fast var beredd på att Blackeberg  har rustats upp ganska rejält sedan tidigt 1980-tal, vilket medfört att en mängd nybyggda hus ståtar på platser som tidigare låg tomma och övergivna.

3 "Jättehemligt", "Världshemligt" och "Bladen brinner" av Barbro Lindgren
Barbro Lindgrens dagbokstrilogi handlar om flickan Barbro som växer upp i Bromma på 1940-talet. Hon skriver om familj, skola och allt som hon tycker är viktigt.
Jag minns att jag som ung älskade dessa böcker, trots att jag rimligtvis borde ha avfärdat dem som mossiga. Men jag tror att det var dagboksformen som fick mig att fastna för dem, den kändes så ärlig och direkt. Barbro blev nästan som en kompis mer än en romankaraktär.
De hus som Barbro bodde i ligger bara någon kilometer ifrån gatan där jag själv växte upp. Varje gång bussen passerade de runda husen på väg mot Brommaplan så brukade jag skicka en tanke till den unga Barbro, som en gång suttit där någonstans och skrivit sin underbara dagbok:

Foto: Lånat från Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Beckomberga)
 

Kommentarer
Postat av: Lyran

Vilka snygga hus!

2009-05-08 @ 16:27:13
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Anna S

Lyran - Visst är de? Mycket tjusiga faktiskt.

2009-05-10 @ 17:06:55
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok
Postat av: Marie

fantastiska hus! jag gillade också barbro lindgrens dagbokstriologi när jag var yngre. minns att lindgren tog upp ämnen i de här böckerna som var helt tabu för mig som ung men jag minns inte riktigt vad det rörde om det var sexualitet, menstruation eller liknande. dessa delar läste jag med spänning. kul att bli påmind om de här böckerna. det är säkert oerhört mycket fina barn/ungdomsböcker man glömt bort. kan du inte skriva något här i bloggen om maria gripe och hennes författarskap? om du uppskattar det vill säga.

2009-05-11 @ 20:00:17
Postat av: Marie igen

Jag älskar ju också Juliane och jag, som du redan vet. En vandring i bokens anda låter väldigt intressant. Är det något du kan tänkas annordna?

2009-05-11 @ 20:02:39
Postat av: Anna S

Marie - Ja, jag minns också att Lindgren skrev en massa saker som man tyckte var lite tabu. Som att hennes kompis fick mens i skolan och att hon tog på sig en viss tröja för att hon tyckte att hennes bröst såg liiite större ut i den.



Jag gillar ju verkligen Maria Gripe! Har bara skrivit en gång om henne, för att jag läste om Agnes Cecilia, men jag skulle till exempel vilja läsa om alla skuggböckerna. De var fantastiska.



Vi borde verkligen göra en Juliane och jag-vandring. Skolan de gick i finns ju kvar också, så där kan man säkert ta en mazarin i simhallen precis som de gör i boken :).

2009-05-11 @ 21:34:57
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok
Postat av: Marie

Anna det låter underbart! Vad sägs om nästa helg, typ söndagen den 24/5? Kanske man kan skumläsa vissa delar i boken tills dess?

2009-05-14 @ 21:09:59
Postat av: Anna S

Marie - Jag är tyvärr upptagen med bröllop och annat hela den här helgen! Men nästa helg kanske?

2009-05-21 @ 15:06:31
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0