Utmaning: Vilken är din comfort lit?

Ibland känner sig även den mest rutinerade bokfantast lite ur gängorna. Man kanske är utarbetad, sjuk, stressad eller bara lite ledsen. Det man allra mest behöver då är bokens motsvarighet till comfort food; comfort lit. Böcker som man tröstas av, som får en att tänka på annat en stund och må lite lite bättre. Ofta handlar det om böcker som läses om ett stort antal gånger och som - handen på hjärtat - inte är de man ställer allra längst fram i bokhyllan.

För mig finns det två kategorier böcker som framför allt annat är min comfort lit.
Den ena kategorin är dussinfantasy/skräck. Tänk Robert Jordan eller Dean Koontz. Invecklade utläggningar om diverse magiska krafter och politiska förvecklingar i en påhittad värld, eller mystiska monster som tar över en kalifornisk småstad. Det är spännande, men ofta ganska substanslöst. Och det fyller sin funktion som tröst och verklighetsflykt.
Den andra kategorin jag gärna söker mig till är de klassiska pusseldeckarna. Agatha Christies små engelska byar eller Maria Langs (den tidiga produktionen!) Skoga är platser jag gärna söker mig till när jag behöver glömma mig själv en smula. Inget sällskap är så trösterikt som Miss Marples ständiga tedrickande eller Christer Wijks trygga piprökande.

Nu vill jag veta vad NI har för comfort lit.
Kanske är det Kulla-Gullas sällskap som ger den bästa trösten, eller Shakespeares sonetter som får dig att glömma omvärlden för en stund? Eller är det kanske Kalle Anka-pockets som åker fram när vårförkylningen satt sina klor i dig?
Skriv svar i kommentarerna eller i din egen blogg.

Kommentarer
Postat av: Marie

Under en ganska tuff period i livet läste jag om "En shopaholics bekännelser" ett flertal gånger. Extremt lättsam underhållning som verkade fylla något hos mig just nu. Jag slapp tänka och kunde fokusera helt på en annan människans kaosartade situationer. Läste även "Djävulen bär Prada" i samma veva.

2009-05-05 @ 20:14:42
Postat av: Mikaela

Hej!

För mig är det två serier men inga jag inte ställer långt fram i hyllan faktiskt. Böcker jag tycker om skäms jag inte för. Det är Sagan om ringen-triologi samt Harry Potter-serien. Båda serierna har jag som ljudbok. Sedan finns det förstås en hel del annat men det är ringentriologin och Harry P som är de mest återkommande.

2009-05-05 @ 21:29:48
URL: http://www.mikaelastigsdotter.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Jag läser ju gärna true crime, typ "The Vampire Killers" och böcker om seriemördare och sånt. Det är väl ungefär samma sak som att läsa deckare antar jag, fast lite göttigare eftersom det är 4real (eller åtminstone någotsånär). Det är inte så att jag skäms över det, men den typen av böcker är ju ofta ganska illa skrivna, tyvärr (och källkritik ska man förmodligen inte ens tänka på). Kan ändå inte låta bli... det är som hallonbåtar.

2009-05-05 @ 23:24:36
URL: http://fridayforever.blogg.se/
Postat av: emelie

för några år sen var det the beach, american psycho och alla familjer är psykotiska som jag läste om och om igen i dåliga perioder.

nu läser jag neil gaiman om och om igen, både i bra och dåliga periodet (:



ska du läsa fantasykursen i sommar förresten?



2009-05-06 @ 08:32:26
Postat av: Liz1e

Pollyanna av Eleonor H. Porter, men är jag riktigt nere blir det tidningar typ Femina, Damernas och Laura (!)

2009-05-06 @ 15:12:17
Postat av: Anna S

Marie - Har har försökt med chicklit, mend et gör mig bara agiterad. Helt fel effekt.



Mikaela - Åh, det är ju fantastisk bra bokserier båda två! De har jag med stolthet i min hylla. :)



Kajsa - Ibland behöver man böcker som är som hallonbåtar. Ingen direkt substans eller näring, men precis det man vill ha när man behöver lite tröst.



emelie - Åh, Gaiman! <3

Japp, är registrerad på kursen nu! :)



Liz1e - Jag kan tänka mig att den typen av tidningar är bra comfort lit. Men jag skulle nog inte våga köpa dem utan att känna mig lite dum...

2009-05-08 @ 16:11:33
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok
Postat av: Fian

Gud, vilket bra uttryck! Comfort lit! Det är det som jag så ofta har vänt mig till, men aldrig haft en benämning på.



Jag läser ofta ungdomsromaner när jag tappar orken. Som Kate Cann, Johanna Lindbäck, Christina Herrström, Anita Lykull Eklund, Katarina v. Bredow, Ann Brashares. Kärlek, vänskap och lagom trassliga familjerelationer. Meddelst lyckliga slut, tack!



På sluttampen av min högskoleutbildning läste jag (förutom kurslitteraturen då) nästan bara historiska Harlequin. Jag tar det som ett tecken på att jag mår för bra nu, när jag inte står ut att läsa sådana längre! ; )

2009-05-20 @ 15:37:29
URL: http://bokmalan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0