Bokenkät

Ramlade på den här bokenkäten på Bokhora, och kunde inte motstå att fylla i den själv.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Diverse kurslitteratur. Ett bra exempel är "Pamela" av Samuel Richardson, som vi läste i litteraturvetenskapen. Den var olidlig på alla sätt och vis, men jag var ändå tvungen att genomlida hela boken eftersom vi skulle skriva hemtenta om den.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
"Juliane och jag" (Inger Edelfeldt), "Den hemliga historien" (Donna Tartt), "Doktor Glas" (Hjalmar Söderberg) och "Det blåser på månen" (Eric Linklater)

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag tror inte det. Böcker skrämmer mig inte på samma sätt som en film eller ett skräckspel kan göra.

4. Vad använder du som bokmärke?
Oftast olika kvitton. Beroende på vad jag köpt senast. men för tillfället använder jag ett bokmärke som min mamma lämnade i en pocket jag lånade av henne i somras.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Helst i min säng, på kvällen innan jag ska sova eller på nätterna.

6. Vad var den första bok du läste?
Ingen aning. Säkert någon av alla barnböcker vi hade hemma när jag var i femårsåldern.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Jag gillar pocket för att det är smidigare och billigare. Dessutom är omslagen ofta snyggare. Fast tjocka böcker läser jag hellre som inbundna, de ligger bättre i händerna.

8. Vilken bok läser du nu?
Jag är precis klar med "En hjärtformad ask" av Joe Hill (det kommer ett inlägg om den boken), men håller även på med Siri Hustvedts "Vad jag älskade" och Joan Didions "Att lära sig själv att leva".

9. Och vilken sida är du på?
Sid. 61 i "Vad jag älskade" och sid. 123 i "Att lära sig själv att leva".

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder)
Nej. Jag är oftast försiktig. Däremot brukar katterna lämna päls i alla böcker och ibland tugga på hörnen, speciellt när det gäller begagnade böcker.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?

Nej, men baksidestexten. Plus att jag gärna väljer den utgåva som är snyggast om det finns flera att välja mellan.

12. Sidantalet, då?
Oftast inte. Men om jag har dåligt med pengar händer det att jag köper den bok som ger flest sidor för pengarna.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Aldrig, faktiskt.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
http://evilkitten.blogg.se/2008/november/omlasning.html

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Har nog fått min andel krossade tår när jag tappat alltför tunga boktravar på dem.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag har börjat att lämna de böcker jag inte gillar i bytesrummet i fastigheten. De jag gillar skulle jag aldrig göra mig av med.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Det händer.

18. Just det, läser du i badrummet?
Nä. Gillar inte att bada badkar, och att läsa i duschen är ingen hit. 

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag skriver upp vilka böcker jag vill läsa/köpa i en anteckningsbok. Sedan är har jag "I'm reading" som application på facebook, vilket gör att jag kan se rätt tydligt vad jag har läst. Men ingen läsdagbok, nej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0