Omläsning

Folk som inte gillar böcker så mycket brukar kunna fråga mig varför jag så hemskt gärna vill KÖPA böcker istället för att låna på bibliotek och av vänner. Kanske tror de att jag vill fylla bokhyllorna för att skryta lite medelklassigt om hur beläst jag är (fast jag vet inte just om mina bokhyllor är så intellektuellt korrekta).
Sanningen är att jag är en omläsare.
Böcker jag gillar läser jag om, många gånger. Självklart gillar jag även att bläddra i dem, läsa om favoritstycken eller leta upp bra citat. Men det jag gillar mest är ändå att läsa om favoriterna, från pärm till pärm. Det fantastiska är ju att man alltid hittar något nytt, något man missade första (eller andra, eller sjunde) gången man läste just den boken. För man ändras ju hela tiden, så att man som person kanske ser något helt annat i en roman man läser när man nästan är trettio än när man läste den som femtonåring. Inte minst för att varje bok man läser fyller på ens litterära referensrum, får en att dra nya paralleller och hitta helt nya fokus.
Jag tänkte börja skriva i bloggen om de böcker jag läser om. Favoriterna, men också de där böckerna som man en gång älskade och som nu framstår som helt menlösa. Eller bara inaktuella.

Men först en lista över de böcker jag läst om allra flesta gånger:

Juliane och jag - Inger Edelfeldt
Den hemliga historien - Donna Tartt
Ringen-trilogin - JRR Tolkien

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag läser nästan aldrig om nu för tiden. Så de böcker jag har läst flest gånger var böcker jag läste under första halvan av tonåren, typ Imorgon när kriget kom.

2008-11-18 @ 14:05:08
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Anna S

Under tidiga tonår var jag nog ännu värre än nu när det gäller att läsa om. Mycket för att jag ägde färre böcker, säkert, men också för att jag blev så besatt av de böcker jag verkligen gillade.

2008-11-18 @ 23:46:47
URL: http://evilkitten.blogg.se/
Postat av: Mats Nylund

Jag är likadan, har inte varit på biblioteket sedan jag hade råd att köpa egna böcker. Jag menar, tänk om någon ANNAN skulle pilla på mina älskade böcker? Har hyllvis med helt sönderlästa Terry Pratchett, diverse SF, faktaböcker och sånt, som jag nog aldrig kommer att förmå mig att slänga.

2008-11-19 @ 00:16:01
URL: http://www.superplay.se/bloggar/mats_nylund
Postat av: Anna S

Jag har till och med blivit ganska restriktiv när det gäller att låna ut mina böcker, för det händer ganska ofta att jag aldrig får tillbaka dem. Mina fina böcker!

2008-11-19 @ 22:33:53
URL: http://evilkitten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0