Computer says no



PC-spel har alltid utgjort grunden i mitt spelande. När jag var yngre brukade storebror langa spel till mig som han trodde att jag skulle gilla, vilket förmodligen är skälet till att jag ännu idag är så insnöad på diverse strategispel. Tillsammans med simulatorer som Sim City och RPG-spel som den fantastiska Baldur´s Gate är strategispel det jag spelat absolut mest.

Men numera blir timmarna framför datorn färre och färre.
Det beror väl delvis på att det finns både en X-box 360 och en PS2 i hushållet, men mer har det att göra med att jag inte orkar med allt krångel som det innebär att spela PC-spel. Installera, fixa, starta om datorn, uppdatera DirectX, starta om datorn, fixa ännu mer...
Dessutom börjar mitt grafikkort bli utdaterat. Trots att det ska klara minimikraven med en hårsmån för många nya spel, så är det likväl helt omöjligt att spela det mesta som kommit ut det senaste året. Det gör att man inte driekt har lust att chansa och skaffa ett spel som man kanske kommer kunna spela, kanske inte. Speciellt inte när det är så otroligt mycket lättare att istället skaffa spelet till X-boxen, där man bara behöver sätta i skivan och börja spela.

Problemet är att när det kommer till just mina älskade strategispel så vill jag ju spela dem på datorn. Inget annat. Jag vill ha ett tangentbort och lägga in mina egna snabbkommandon för att flytta runt trupper, jag vill inte sitta med en kontroll i handen.
Så det enda jag kan göra nu är väl att försöka vara riktigt snäll fram till jul så att tomten anser att jag förtjänar ett nytt, fint grafikkort i julklapp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0