"I would like to thank the lord below"


(foto från säsong 1, avsnitt 12)

"Californication" är en ganska underhållande serie, även om den innehåller omotiverat många nakna kvinnokroppar i förhållande till antalet nakna manskroppar. David Duchovny är perfekt i rollen som den depraverade författaren Hank Moody, som inte kan hålla sig borta från sprit, droger, kvinnor och att förstöra sin egen karriär.

Men stjärnan i serien är enligt mig Madeleine Martin, som spelar Hanks dotter Becka. I säsong två (som jag har börjat titta på nu i dagarna) har hon hunnit bli tretton år och goth. Hon spelar Guitar Hero mest hela tiden, lyssnar på ond norsk musik, tapetserar sitt rum med Emily the Strange-bilder och fäller nihilistiska kommentarer om allt och alla.
Det är en roll som lätt skulle kunna bli endimensionell, som en parodi av en liten gothtjej, men Madeleine Martin gör Becka Moody till seriens allra mest sympatiska och trovärdiga karaktär.
I en av mina favoritscener i säsong två så erbjuder sig Becka att hålla bordsbön under ett dinnerparty som hennes föräldrar anordnat, och säger:
"I would like to thank the lord below, for giving me the strength to make it through this dinner. Praise hail satan"

Om jag någonsin får en dotter så hoppas jag att hon blir precis som Becka Moody.

Kommentarer
Postat av: Mats Nylund

Måste medge att jag tänkt exakt likadant, och jag har inte ens SETT säsong 2 än :).

2009-01-08 @ 20:27:21
URL: http://www.superplay.se/bloggar/mats_nylund
Postat av: Anna S

Se säsong två, sen kommer du vilja åka till Kalifornien och kidnappa henne! :)

2009-01-10 @ 00:09:05
URL: http://evilkitten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0