Naruto dattebayo!



Bild från http://www.animetv.ws/naruto/


Jag skrev ju härom dagen att min besatthet av tv-serien "Naruto" nästan kräver ett helt eget inlägg. Kanske för att jag känner att jag måste förklara lite inför mig själv varför jag sett mer än tvåhundra avsnitt och två långfilmer.

"Naruto" är en japanska animeserie, som är baserad på en mycket populär mangaserie. Det finns nio säsonger, men om man vill se mer så finns det en fortsättning med samma karaktärer som heter "Naruto: Shippuden" (som jag ännu inte har sett, eftersom jag fortfarande har några avsnitt kvar av den första serien), samt flera filmer och tv-spel.

Huvudkaraktären Naruto Uzumaki är en oftast ganska irriterande tolvårig ninja, med en förkärlek för att kasta sig in i strider utan att tänka efter först. Han är i början av serien en verklig underdog, som misslyckats med sina ninjastudier och som alltid känner sig lite utanför, men som trots det nästan alltid är på bra humör.
Förutom Naruto finns en hel hög av karaktärer i serien, vilka de flesta är ninjor som han själv. Några av de viktigaste för Naruto är Sakura (en rosahårig ninjaflicka som han är förtjust i) och Sasuke (ett dystert ungt geni som han alltid tävlar med).

De första avsnitten jag såg av serien var för mig tämligen obegripliga.
Dels för att många av skämten är totalt omöjliga att översätta, och bygger på en ganska god kunskap i exempelvis japanska kallelsesätt. Dels berodde mitt oförstånd på hur ninjastriderna är uppbyggda i Naruto, där det kan ta flera avsnitt innan en strid avslutas för att allting förklaras och byggs upp i all evighet.

Trots mitt tidiga motstånd, så fastnade jag ändå i serien efter några avsnitt. Mycket på grund av dess avväpnande humor i kombination med vissa ganska allvarliga teman. Plus den fantastiska musiken såklart! För varje situation i serien finns en viss typ av temamusik, som ofta är grymt bra.
Är du sugen på att se "Naruto", så rekommenderar jag starkt att du försöker hitta serien på originalspråk med text, och inte översatt till engelska. För annars förlorar du inte bara en stor del av seriens charm, du får dessutom stå ut med en av de mest irriterande röstdubbningarna någonsin (av Narutos röst).

Vad "dattebayo" i titeln står för?
Det är det ingen som riktigt vet. Men det är Narutos favoritord, som han lägger in i slutet på ungefär alla uttalanden han gör, något som tydligen är utmärkande för barnsligt språk i japanskan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0